Wymiana paska klinowego.
Wymiana paska klinowego.
Pasek klinowy wielorowkowy zwany też paskiem wieloklinowym, to pasek napędzający alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i gdy jest na wyposażeniu klimatyzacja, także kompresor klimatyzacji. Długość i szerokość paska klinowego jest dostosowana do typu silnika i wyposażenia samochodu. Uszkodzenie paska klinowego oznacza bardzo duże komplikacje zwłaszcza w podróży i choć jest bardzo wytrzymały zaleca się czasowa kontrolę stanu paska i wymianę w przypadku oznak uszkodzenia lub zużycia
Do wymiany paska Skodzie Octavia z silnikiem benzynowym 1,6 – 2,0 wystarczy wkrętak, pręt zabezpieczający średnicy ok. 4 -4,5mm i długości 50-55mm, klucz płaski 16 - 17 mm i odpowiedni dla typu silnika i modelu Skody Octavia nowy pasek klinowy.
W pierwszej kolejności zdemontuj dodatkową górną osłonę silnika mocowaną w trzech miejscach zaznaczonych strzałkami, uprzednio podważając zaślepki nakrętek wkrętakiem.
Pasek klinowy napędza alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego oraz gdy Skoda Octavia wyposażona jest w klimatyzacje także kompresor klimatyzacji.
Aby poluzować pasek odchyl napinacz paska klinowego za pomocą klucza płaskiego 16mm
W kierunku jak pokazuje strzałka
Napinacz paska klinowego zabezpiecz w pozycji umożliwiającej wyjęcie paska za pomocą przygotowanego trzpienia wsuwając go w przeznaczone do tego celu otwory technologiczne gdy otwór w części ruchomej napinacza znajdzie się na wprost otworu części napinacza zamocowanej na stałe.
Zdemontuj pasek zdejmując go ze wszystkich kół które są nim napędzane
Ten zniszczony i z popękanymi klinami pasek świadczy o dużym przebiegu i pracy w trudnych warunkach z całą pewnością kwalifikuje się do wymiany. Pasek wymień także bezwzględnie gdy widoczne są ślady nierównomiernego zużycia krawędzi paska, gdy powierzchnia jest porowata bądź postrzępiona lub kiedy wykryjesz miejscowe uszkodzenie.
Odpowiednio dobrany, w zależności do typu silnika oraz modelu i wyposażenia Skody Octavia pasek wielorowkowy zamontuj układając go starannie na wszystkie koła, które są przez pasek napędzane.
Użyj klucza płaskiego 16mm lekko napinając rolkę paska wielorowkowego by umożliwić wyjęcie trzpienia blokującego napinacz paska. Sprawdź poprawność działania automatycznego naciągu paska klinowego – napinacza. Naciśnij pasek wieloklinowy powodując lekkie odchylenie napinacza po zwolnieniu nacisku napinacz powinien wrócić do wcześniejszej pozycji i napiąć pasek. Jeśli pasek jest luźny po zwolnieniu nacisku i wyjęciu trzpienia blokującego oznacza to, że napinacz paska jest uszkodzony i część należy wymienić na nową. Zbyt słabo naciągnięty lub zużyty pasek będzie przenosił niewystarczającą siłę na napędzane urządzenia, a ich działanie będzie niewłaściwe.
Zamontuj dodatkową górną osłonę silnika i zabezpiecz nakrętki mocujące zaślepkami
Wymiana paska klinowego w Skodzie Octavia nie nastręcza większych trudności, a sprawny pasek gwarantuje odpowiedni napęd dla napędzanych przez pasek urządzeń.